
Amsterdam, 11 september 2025 - September is de verjaardagsmaand! In Nederland zijn dan de meeste mensen jarig (CBS). Maar hoe vieren we onze verjaardag anno 2025 eigenlijk? Uit onderzoek van Greetz (Factsnap, 2025) blijkt dat we verjaardagen massaal digitaal vieren, maar de behoefte aan contact groeit, maar liefst 85% van de Nederlanders wil verjaardagen persoonlijker en betekenisvoller vieren.
Hoewel ruim de helft (56%) van de felicitaties tegenwoordig via de app binnenkomt, ervaart bijna 60% dit als afstandelijk. Bijna één op de vijf (18%) voelt zich zelfs zo digitaal overprikkeld dat zij hun verjaardag liever verbergen op social media of hun telefoon uitzetten.
De verjaardagskaart blijft de favoriet. Ondanks appjes en social media kiest bijna de helft (43%) van de Nederlanders nog steeds voor een kaart als favoriete felicitatie. Vrouwen trekken de kar in persoonlijke aandacht. Meer dan een derde (35%) van de vrouwen wil de tijd nemen om een kaart te sturen, tegenover slechts 18% van de mannen.
Hoewel we verjaardagen vooral digitaal vieren, missen veel mensen juist de rituelen van vroeger. Onverwachte visite (28%), samen taart eten (18%) en vooral de verjaardagskaart (31%) worden het meest gemist. Slechts 14% ervaart felicitaties via social media als een echte toevoeging aan hun verjaardag. Het ouderwetse belletje is met 2% bijna verdwenen, maar opvallend genoeg worden juist deze traditionele gebaren, een kaart of telefoontje door bijna 80% nog altijd gezien als de meest persoonlijke manieren om iemand te feliciteren. Het onderzoek laat zien: authenticiteit wint duidelijk van gemak, hoe meer moeite en aandacht, hoe waardevoller het gebaar.
Juist in een tijdperk waarin alles digitaal en sneller gaat, verlangen we naar persoonlijke aandacht. Daarom slaat Greetz de handen ineen met content creator Julia Koopman, die maar al te graag zelf de slingers ophangt. Samen lanceren ze een speciale kaartencollectie met illustrator Gözde (@themoodysociety): “Deze collectie is zonder twijfel een liefdesbrief aan verjaardagen”. Een kaartencollectie die het offline verjaardagsgevoel weer meer betekenis geeft. De collectie is vanaf vandaag exclusief verkrijgbaar via Greetz.
Julia Koopman: “Kaarten versturen is mijn love language. Want er gaat toch niets boven een verjaardagskaart? Ik ben heel blij met deze vrolijke collectie!”
September is niet alleen de maand van de meeste jarigen, maar ook van Greetz zelf. Op 21 september viert het bedrijf zijn 21ste verjaardag: een mijlpaal die symbool staat voor meer dan twee decennia persoonlijke aandacht. Sinds 2004 zijn via het platform ruim 25 miljoen verjaardagskaarten verstuurd.
Het gedrag van klanten laat zien dat veel mensen last minute zijn: 42% verstuurt de kaart een dag van tevoren. Dankzij de Greetz reminder kalender worden verjaardagen gelukkig niet vergeten, de helft van alle verjaardagskaarten wordt dankzij deze tool op tijd verzonden. In de afgelopen 21 jaar werden de meeste verjaardagskaarten bezorgd in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen. Naast de kaart is één cadeau onbetwist favoriet gebleven: ballonnen.
“Na 21 jaar weten we één ding zeker: aandacht is het mooiste cadeau,” zegt Bart Berende, Country Manager bij Greetz. “Met dit onderzoek en de samenwerking met Julia willen we laten zien dat in het digitale tijdperk een kaart het offline verjaardagsgevoel weer meer betekenis kan geven.
De kaartencollectie in samenwerking met Julia is vanaf nu verkrijgbaar, via www.greetz.nl/nl/juliakoopman/ vanaf 3,49 euro per kaart.