Amsterdam, 11 december 2018 – Nederlanders bewaren kerstkaarten steeds langer. Vooral als deze foto’s en een persoonlijke boodschap van de verzender bevatten. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau PanelWizard Direct onder ruim 1100 Nederlanders van 16 jaar en ouder in opdracht van Greetz, hét online verrasplatform.
Ruim 60% van de respondenten geeft aan liever een kerstkaart met foto’s en persoonlijke boodschap te ontvangen en deze langer te bewaren dan een ‘standaard’ kerstkaart met algemene boodschap. Dit is ook terug te zien in het type kerstkaarten dat we versturen. Een kwart van de ondervraagden verrast alle ontvangers namelijk met een persoonlijke boodschap in de kaart waarin teruggeblikt wordt op het jaar en een wens wordt uitgesproken voor het nieuwe jaar. In 2012, toen Greetz een soortgelijk onderzoek uitvoerde, deed nog maar één tiende van de ondervraagden dat.
Dat die persoonlijke touch in de kerstkaart loont, bewijzen de resultaten van het onderzoek. Bijna een derde van de ondervraagden geeft aan persoonlijke kerstkaarten zelfs te bewaren tot aan de volgende Kerst. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2012. Opvallend is dat vooral respondenten ouder dan 60 jaar, maar ook jonger dan 30 jaar hun kerstkaarten lang bewaren. Bijna 75% van de ondervraagden onder de 30 jaar bewaart een kerstkaart met eigen foto en boodschap langer dan de ‘standaard’ kerstkaart.
Niek Veendrick, CEO van Greetz, begrijpt dat Nederlanders vaker een persoonlijke kerstwens versturen: “We zien dat kerstkaarten met een persoonlijke touch het goed doen in de decembermaand. De laatste jaren groeien vooral fotokaarten en zelfontworpen kaarten in populariteit. Natuurlijk spelen we hier met Greetz op in. Zo kunnen klanten bij ons eigen foto’s en teksten op hun kerstkaart plaatsen en de binnenkant versieren met mooie stickers. En wil je liever een handgeschreven krabbel op je kerstkaart zetten, dan kan je een pakketje kerstkaarten naar jezelf sturen.”
Ook de vraag ‘Wie verdient er volgens jou een kerstattentie?’ is voorgelegd aan de groep ondervraagden. Partners en moeders kwamen als winnaars uit de bus met respectievelijk 40% en 12%. Als het om Bekende Nederlanders gaat, vindt een kwart van de ondervraagden dat zwemmer Maarten van der Weijden een kerstattentie verdient. Zijn dappere poging om de Elfstedentocht te zwemmen ligt hieraan ten grondslag. Een tweede plek is er voor Humberto Tan, omdat hij zijn programma RTL Late Night is verloren. In 2012 was André Kuipers nog de onbetwiste nummer één vanwege zijn succesvolle ruimtereis.